Tömkörning och Kickan HATAR kossor! :P

2011-11-09 22:19:50 / 3 kommentarer ..


Tömkörde Donna medans Hedlie vilade i vagnen och hon är ju en stjärna min lilla söta fröken, märkte dock av att hon inte är riktigt liksidig i sitt arbete och att hon behöver mer hjälp i vänster varvet. Körde samling i traven och galoppfattning ur den, och sedan samling i galoppen och början till galopp piruett, lite krångligt tyckte hon allt att det var, men jäklar vad duktig hon är. :D Jag tömkör ju alla mina hästar minst en dag i veckan, ett väldigt bra komplement till ridningen då det dels hjälper mig att vara ännu mer uppmärksam på förändringar som man kanske måste se och som man inte känner vid ridningen, sen är det fantastiskt bra för att lära hästarna nya saker och sist men inte minst är det väldigt nyttigt att jobba utan ryttare ibland också. Använder mig även lite av long reining, men det är jag själv lite nybörjare på så det gör jag inte lika ofta. Ja just det, jag tränar frihetsdressyr med hästarna också, mycket i lösgörande och stretchande syfte. Hihi, så nu vet ni det! ;)

Gillar tömkörningen mer än longering, men använder mig av båda, longerar dock inte hästarna varje vecka då jag inte tycker att jag får samma kontroll där, och en häst som inte jobbar rätt sliter mer på kroppen och benen. Antar att det ofta är så när man föredrar någonting framför något annat, att man helt enkelt inte har rätt kunskap för att kunna uppskatta det man inte föredrar. Det jag oftast tittar på vid longering är om hästen bär sig lika på alla fyra ben, "lägger" den sig inåt i något varv eller sladdar ut med bakdelen, har det ofta grund i någon obalans och sånt är alltid bra att upptäcka i god tid. Kollar även efter rörelsestörningar, om den lägger svansen åt något håll, om den förställer sig eller rätar ut sig mer än vanligt. Skulle behöva bli duktigare på att longera för det är ändå ett trevligt komplement att ta till när man vill träna från backen.

Kickan och jag stack ut sen när maken kom hem, och jag satt där i sadeln och sjöng för fulla muggar när busfröken plötsligt tvärstannar och sneglar förskräkt åt vänster, känner hur hjärtat börjar slå och min sega hjärna försöker komma på vad som kan vara så farligt att hästen nu står som att hon har nackspärr och skakar i hela kroppen. Tittar åt vänster och ser fem stora kossor komma strosande emot oss på andra sidan staketet. Ja, just det ja! Min otroligt sega reptilhjärna har äntligen registrerat vad som händer, Kickan HATAR kossor! Smeker henne lugnande över halsen och försöker övertala henne att man kan gå rakt framåt och att hagen snart är slut, men Kickan är helt överygad om att dessa köttätande monster kommer att äta upp oss om hon inte snabbt löser det här och innan jag hinner säga bu eller bä så har hon hoppat över diket på motsatt sida och är några hundra meter ute på åkern när jag äntligen lyckas samla ihop henne.

Efter mycket lugnande såja, såja och smekningar över halsen är vi så på väg i diket åt rätt håll, fem kossor står och glor på oss precis framme vid staketet och jag sänder en telepatisk tanke om att de inte behöver öppna munnen just då, för det brukar få Kickan att tappa fattningen alldeles. Vi går i diket flera meter efter att kohagen tagit slut och vi lämnat de nyfikna monstren bakom oss, till sist går hon med på att kliva ur diket och följa vägen igen och jag skrittar en bit till innan jag vänder hemåt. Kossorna syns inte till, de har nog anslutit sig till sina kompisar uppe vid skogsbrynet där de verkar ha slagit läger för natten, och vi tar oss trippande förbi kohagen men ingenting mer händer. Efter några hundra meter drar Kickan en lättnadens suck och hon är sitt gamla goa jag igen. Lite roligt är det att jag brukar kalla damen för en kossa, för att hon är så in i norden klok och för att hon nästan aldrig gör något väsen av sig. :) Väl hemma igen kör vi den dagliga rutinen med korrigeringar och massage, stretchingen går ovanligt bra också. Sen står hon där, lös på gången som alltid, och filosoferar medans jag fixar med utrustningen och när jag säger varsågod går hon lugnt och sansat in i sin box och äter sin kvällskraft. Hon är bara för söt... min lilla KO! :P :love:


Kommentarer

sv: Å det vore supersnällt!

Han drar 145 i täcken. :)

2011-11-10 11:29:38

Tömkörning är bättre än longering. :)

Föredrar de med.



Kickan kanske skulle bo hos Raski ett tag. ;P

Där bor dom vägg i vägg med korna.

Och sommartid går hästar o kor i samma hage ;P

2011-11-10 14:01:17

hihihi ja, kossor kan vara riktigt farliga ;)

2011-11-12 22:05:30
Denna designen är skapad av Nathalie Mattsson på www.aportion.spotlife.se, och är till för allmänt bruk!

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback

  Sidan ses bäst i Google Chrome
  I upplösningen 1680x1050



bloglovin

bloglovin


Emma heter jag och är 26 år. Glad och busig tjej som bor med maken och dottern, 1 hund, 1 katt och 7 hästar på vår hästgård någon mil utanför Sundsvall.

Mitt namn är Caroline och jag är 23 år. Jag har ett brinnande intresse för hästar och fotografering. Utbildad kock och bor i Sundsvall tillsammans med min pojkvän och två kattor.


Antal besökare online just nu:

Text om dig själv kan du skriva här, även sätta in en bilkod


Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!