Hopprädsla

2012-02-13 11:00:40 / 6 kommentarer ..


Har fått höra många gånger att jag inte SER ett dugg rädd ut när jag hoppar, men jag kan säga att det alltid är en inre strid innan jag hoppar då jag verkligen har varit sjukligt rädd för det. Ett tag fick jag t.o.m stora skälvan av att galoppera över en bom på backen, och jag var alltid tvungen att sitta och tänka på att andas och slappna av. Ett tag hoppade jag inte alls för att jag var så rädd och jag tyckte bara att det var onödigt att överföra det på hästarna, men så fick jag börja hoppa för en jätteduktig hoppryttare som verkligen tog det lugnt och som lärde mig att hon som tränare aldrig skulle låta mig rida an på ett hinder som hon inte trodde att jag skulle klara.

Så självförtroendet växte och så kom jag till den insikten att om jag bara satt och spände mig och var rädd hela tiden så kunde jag aldrig helt njuta av att hoppa, för det är ju en fantastisk känsla! :D Dessutom överför man ju sina spänningar på hästen och då ger man den inte de bästa förutsättningarna för att hoppa. Så för att blir mindre nervös började jag alltid med att ladda upp med positiva bilder av hoppning, jag tittade mycket på världseliten när de hoppar, och framför allt tittade jag mycket på min stora idol redan då nämligen Rolf-Göran Bengtsson. Sen när det väl var dags att hoppa och osäkerheten kom krypandes, då plockade jag fram alla filmer och bilder i skallen där eliten lekande lätt hoppar skyhöga hinder och så körde jag mycket med att se framför mig hur jag skulle hoppa själv och lyckas.

Som en sista liten åtgärd för att säkerställa att jag inte överförde någon osäkerhet på hästen, kollar jag aldrig på hindret i sin helhet, jag fokuserar bara på översta bommen och då när jag rider emot hindret ser jag igenom det och kan fokusera på nästa. Om jag ibland känner att jag inte kommer att klara det, slår jag snabbt de tankarna ur huvudet, och ser istället en bild framför mig där jag hoppar högt över hindret som ett med hästen och det hjälper mig otroligt mycket! :D

Hur har ni det med hopprädslan? Och vad har ni för knep för att komma över den? ;)


Kommentarer

Jag skuttar ju över små löjliga hinder i skogen som inte knappt känns som Raski hoppar dom. ;)



Men har inga knep än för o komma över rädslan.

Men kanske får den dagen jag tar hjälp av en tränare.



2012-02-13 13:46:04

Försöker alltid tänka positivt, och så försöker jag tänka att om jag väl rider på ett hinder har jag ju faktist bestämt mig för det, och då är det ingen idé att balla ur. Utan då måste jag beslutaa mig för att nu rider jag på detta hinder och då ska vi hoppa det oxå.



Brukar oxå försöka låtsas som att jag har värsta självförtroendet och att jag vågar. Haha.

2012-02-13 19:56:31

SV;

Ja de är jätte kul att se någon annan på en häst. :)

Jag är ju sån som inte sätter upp vem som helst på Raski.

Men Johanna litar jag på och kan lätt släppa taget o säga du får ta hand om raski då o då om du vill o rida.

Men de är inte många andra som skulle få de.



Jag har ju turen som har Grappa oxå. :)

Så har ju en utbildad häst att rida, hon tävlar ju nu LB & LA dressyr.

Och hoppningen har vi inte ens testat på.

Ägaren rider ju mest, träningar, tävlingar så rider jag i skogen när jag har Grappa.

Men jobbar ju lite även i skogen med min sits, min ridning och tränar lite dressyr på henne.



Tror de gör mig gott o ha en storhäst som är så fin o duktig som grappa.

och grappa red jag ju oxå när hon var yngre.

började på henne när hon var ca 4 år, nu är hon 6 år. :)

2012-02-13 20:56:23

Sv; fika snart tycker jag ;)

2012-02-13 21:03:40

Vilken fin blogg! :)

2012-02-13 21:39:40

Oj, kommer inte ihåg när jag hoppade sist, tror det var i skogen på min fina New Dawns mamma.. DET var inte kul, ha ha!! Slutade hoppa pga feghet, men visst blir man sugen... Ska nog pröva när "Röda faran" börjat sansa sig lite mer. hi hi!!

2012-02-14 09:14:15
Denna designen är skapad av Nathalie Mattsson på www.aportion.spotlife.se, och är till för allmänt bruk!

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback

  Sidan ses bäst i Google Chrome
  I upplösningen 1680x1050



bloglovin

bloglovin


Emma heter jag och är 26 år. Glad och busig tjej som bor med maken och dottern, 1 hund, 1 katt och 7 hästar på vår hästgård någon mil utanför Sundsvall.

Mitt namn är Caroline och jag är 23 år. Jag har ett brinnande intresse för hästar och fotografering. Utbildad kock och bor i Sundsvall tillsammans med min pojkvän och två kattor.


Antal besökare online just nu:

Text om dig själv kan du skriva här, även sätta in en bilkod


Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!