BerraBus, Pebbles och Lordi

2011-11-09 10:36:56 / 1 kommentarer ..


Har varit till stora klätterbacken två svängar idag, började först vid 5 imorse med BerraBus som var jäkligt taggad och taktade hela första biten. Satte honom självklart i jobb med att begära först mer samling än han gav mig för att sedan begära längning av skritten så snart han lugnade ner sig och trampade under sig lugnt. Brukar alltid köra det på mina hästar, börjar de på att takta, då begär jag lite mer samling tills de lyssnar och sen är det bara att länga ut när de väl gör det. Brukar få ta om några gånger innan de inser att det inte är någon idé att takta, och BerraBus framför allt är expert på att testa både femtielva och sjuttiotolv gånger om man ändå inte kan få takta istället. ;) Körde fyra vändor i skritt uppför backen och koncentrerade mig på att han skulle vara lång och låg, han tycker ju själv att han är snyggast när han får krulla ihop sig lite, men han insåg snart att det var mycket lättare att hålla koll på var man satte fötterna om man lyssnade på Matte. Han vart rätt svettig efter det så vi travade på halvlånga tyglar på hemvägen och struntade i galoppen. Hoppade av och gick med honom sista biten, brukar visserligen alltid hoppa av och gå, men idag hoppade jag av tidigare och gick en längre bit! :)

Sen var det Pebblis tur, tog två svängar uppför klätterbacken med henne i skritt och försökte jobba i lång och låg form, damen tycker inte att det är helt lätt att släppa efter så mycket som jag skulle vilja, så det måste verkligen stretchas och lösgöras där. Red sedan lite galoppfattningar efter vägen och de börjar på att bli riktigt fina, förut förstod vi inte riktigt varandra, men nu förstår vi varandra perfekt och hennes galopp är så härlig! Körde galoppfattning, öppna över vägen till andra sidan, skritt, galoppfattning, öppna över vägen till andra sidan, skritt... och så rullade vi på så tills mina magmuskler skrek. :P Travade av på halvlång tygel och då kändes det hur mycket övningen hade gett för hon sökte sig verkligen framåt nedåt i en taktfast och fin trav med fin schvung! HAPPYFACE!!

Sedan tog jag och Lordi oss ett pass i paddan, och det tyckte väl han var så där för det är ganska blött och jävligt där... :( Han jobbade på bra ändå, inser att jag oftast skriver att de jobbar på bra, men för mig jobbar de alltid på bra utifrån den dagens form och förutsättningar... så egentligen kan de aldrig jobba dåligt enligt mig, eftersom de precis som jag kan ha en dålig dag. Haha, nu svamlade jag iväg, vet inte riktigt vad jag ville säga med det, mer än att jag egentligen inte behöver skriva att de jobbar på bra eftersom jag alltid tycker att de jobbar på bra. ;) Jobbade volt i hörnet, öppna in till medellinjen, volt ut till spåret, sluta till hörnet och så volt, en riktigt bra övning både för mig och hästen eftersom det blir mycket halvhalter och omställningar. Avslutade med galopp på stora mittvolten i båda varven och travade sedan av lång och låg som jag alltid gör, Lordipojken är verkligen en häst som fattat det där med att varva ned i slutet av passet och jobbar jättefint i den långa och låga formen utan att man måste anstränga sig särskilt mycket, han känner liksom själv att han behöver stretcha! ;) Skrittade ut en sväng som avslutning och det var så jäkla vackert med den rosa soluppgången! :') Önskade för en stund att Nino hade varit där, eftersom han var den mest filosofiska utav mina hästar och som alltid uppskattade ridturer i soluppgång/solnedgång. Pussade lite extra på Lordi för att få tröst och han gnäggade mjukt, snacka om att vi kommit varandra nära jag och lilla bebisen... han känner på en gång om jag är ledsen. :love:

Sedan var det dags för Hedlie att vakna och maken att åka på jobbet, försöker att inte låta dottern sova alltför länge på morgonen eftersom hon har en förmåga att hålla oss vaken fram till 12-01 på natten då... ;) Måste bara visa hur söt hon var igår när hon låg och vilade i vagnen i sin fina Nalle Puh-tröja!

Kommentarer
Q med ridtravare i fokus! http://qodrofenia.bloggplatsen.se/

öppna över vägen i galopp lät krångligt =P vad är effekten du söker i den övningen??Och blir det inte mer som en diagonalsluta?

mvh/Q

2011-11-11 08:14:53
Denna designen är skapad av Nathalie Mattsson på www.aportion.spotlife.se, och är till för allmänt bruk!

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback

  Sidan ses bäst i Google Chrome
  I upplösningen 1680x1050



bloglovin

bloglovin


Emma heter jag och är 26 år. Glad och busig tjej som bor med maken och dottern, 1 hund, 1 katt och 7 hästar på vår hästgård någon mil utanför Sundsvall.

Mitt namn är Caroline och jag är 23 år. Jag har ett brinnande intresse för hästar och fotografering. Utbildad kock och bor i Sundsvall tillsammans med min pojkvän och två kattor.


Antal besökare online just nu:

Text om dig själv kan du skriva här, även sätta in en bilkod


Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!