Tips?

2011-06-09 14:46:05 / 6 kommentarer ..


Hur gör ni för att hålla kvar stigbyglarna? Som jag skrivit förut har jag en förmåga att tappa stigbyglarna, och det är rätt irriterande när jag försöker koncentrera mig på min ridning. Jag har ju nertrampet när jag väl har foten i stigbygeln, men så fort det blir skumpigt eller att jag hamnar i obalans så tappar jag dom. Det ser så enkelt ut när andra rider :o så jag förstår inte varför jag ska tappa dom jämt.

 

Jag har sett många som rider och dom håller kvar stigbyglarna hur lätt som helst, kan inte förstå varför det ska vara så svårt. Det här har varit ett problem för mig länge nu. Jag har inte för långa stigbyglar heller, dom är helt perfekta. T.o.m när jag har superkorta hoppstigläder tappar jag dom när jag hamnar i obalans. Hur ska jag göra för att hålla dom kvar då? Visst kan jag rida utan stigbyglar, det gör jag gärna. Men jag vill ju lära mig ha kvar stigbyglarna, annars blir det svårt. Jag behöver alla tips jag kan få.

 


Kommentarer
Anonym

Du ska ha stigbygeln längre ut på foten:) Sen kan du sätta fast stigbygeln med ett snöre runt sadelgjorden då kan du inte vinkla ut foten :)

2011-06-09 19:55:16
Josefine m. ridtravaren Bellie http://minfux.blogg.se/

Förmodligen så spänner du dig i knäna/benen. Är dom avslappnade och du har "trycket" i stigbygeln ska man inte tappa dom. Men spänner man benen/knäna så far dom direkt.. Så släpp lös knäna, knip inte fast med dom i kåpan. Och tänk på att sitta med insidan av låret emot sadeln, så hamnar foten rätt. Så du inte sitter med baksidan av låret = foten sticker ut.



:)

2011-06-09 20:21:13

Håller med Josefin, jag tror också det beror på att du spänner dej. När du känner att det blir obalans så spänner du dej och fötterna åker upp.

Jag hade själv problem med att fötterna åkte ur stigbyglarna. Red väldigt mycket barbacka för att verkligen sträcka ut benen och bara låta dom hänga. Nu när jag har fått tag in en sadel igen så tänker jag hela tiden på att ha benen helt avslappnade samtidigt som jag trampar ner i stigbyglarna.:)

2011-06-09 21:03:55

En sak som jag har märkt, lortgrisen jag är, är att stigbyglarna blir väldigt hala om de eller skorna/stövlarna är skitiga/leriga. Så börja med att tvätta bort grus från skor och stigbyglar ;)



Sen har jag sånna här stigbyglar:

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=510097&deptid=107&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

De är verkligen bäst! Superbra grepp, har aldrig tappat dem när jag ridit!



Så det är mina tips med utrustningen, annars är det bara att träna,träna,träna så att du får bättre balans :) Finns bara en lösning på det problemet = RIID! ;D

2011-06-09 23:41:20

Mitt bästa tips är att du rider utan stigbyglar så mycket som möjligt. Sitt inte bara där utan ha sänkt häl och jobba med din sits. Superbra för balansen och det förbättrar din ridning markant :)



Det blev intervaller för mig och Blomman, det var inte såå varm men å andra sidan red jag inte lika intensivt som jag hade tänkt. 4x4 (galopp och skritt "upp" i en längre men något stigande väg), 2 på respektive galopp. Kändes bra!

2011-06-10 17:59:57

Grejen är att du kommer bättre ned i sadeln när du börjat hitta balansen och känslan utan stigbyglar. Det i sin tur gör att du kommer att kunna få skänkeln bättre på plats även med stigbyglar. Så har det blivit för mig, min skänkel ligger mkt bättre. Och som Josefine här ovan skriver så ska insidan av låret ligga an mot sadeln, vilket kommer att hända med ridning utan stigbyglar!



Usch vad tråkigt med dåligt väder. Jag vill ha sol! Bor utanför Timrå så vi har väl samma väder :)

2011-06-10 22:13:10
Denna designen är skapad av Nathalie Mattsson på www.aportion.spotlife.se, och är till för allmänt bruk!

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback

  Sidan ses bäst i Google Chrome
  I upplösningen 1680x1050



bloglovin

bloglovin


Emma heter jag och är 26 år. Glad och busig tjej som bor med maken och dottern, 1 hund, 1 katt och 7 hästar på vår hästgård någon mil utanför Sundsvall.

Mitt namn är Caroline och jag är 23 år. Jag har ett brinnande intresse för hästar och fotografering. Utbildad kock och bor i Sundsvall tillsammans med min pojkvän och två kattor.


Antal besökare online just nu:

Text om dig själv kan du skriva här, även sätta in en bilkod


Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!