Galoppfattningar

2011-06-28 19:03:06 / 11 kommentarer ..


Om ridningen gick bra idag kan jag väl säga både ja och nej. I början kändes hon hur jääkla fin som helst, gick i ett fint och bra tempo i traven och jag kände hur hon verkligen höjde ryggen och jobbade. Det var en härlig känsla. Sen hade vi då fokus på att träna lite galoppfattningar, vilket inte gick så bra.

Jag testade dom tips jag fått om att hålla stöd i yttertygeln, ha henne lite inåtställd och sen fatta galopp. Det gick inget vidare, hon vägrade ta galopp istället. Det var nära några gånger för jag kände hur hon liksom påbörjade galoppfattningen ibland men sen sprang hon istället. Så jag saktade av och provade på nytt, både i vänster och högervarv men inget funkade. Två gånger fick hon springa in i galoppen, tänkte att det kanske skulle gå bättre då nästa gång men icke.

Hon förstod antagligen inte vad jag ville, eller så vet hon att jag brukar låta henne springa in i galoppen. Sen blev jag antagligen för hård i handen när jag försökte hålla stöd, vilket gjorde att hon inte alls ville sammarbeta. :( Aja det går väl bättre nästa gång.


Men visst blev hon väl söt i sitt nya träns då? :D


Kommentarer

Det tar sina lilla tid o träna på något man har svårt för.

Men framför allt ge aldrig upp. :)

En dag släpper de, men det kanske tar lite tid.



Men kämpa på .. :)

2011-06-28 19:41:18

Ååh gud vad gulligt med blått träns!



sv: tusen tack för era fina kommentarer! :D

2011-06-28 22:01:38

Testa att peta lite med ett dressyrspö på yttersidan när du gör galoppfattningen, så kanske hon tar galoppen utan att springa in i den :)



Jättefint träns! :D

2011-06-28 22:09:47

SV:

De är rätt^^ :D

Kämpa, Kämpa är det ända rätta.



Tränset passa bra, färgen med.

Fast kan tänka mig att rosa är rätt sött också. haha! :D

2011-06-28 22:13:22

istället för inåtställd kan det bli lättare för henne om du "öppnar" innersidan och har henne utåtställd i fattningen till en början. Och gör det i ett hörn, och alltid på samma ställe. Hoppas du får till det :)

2011-06-28 23:22:39

Förresten, hon passade jättebra i det tränset! Bra med ponny, då kan man ha mera roliga saker :D



justja, kom på ett till tips: lägg ut en bom och fatta galopp över den, kan underlätta åxå.

Jag har inte läst om du fått andra tips så du kanske redan prövat mina tips ;)

2011-06-29 09:54:12
josefine m. ridtravaren Bellie http://minfux.blogg.se/

Man ska alltid ha stöd i yttertygeln (Y)



Sen kan du testa prova ha henne utåtstäld istället för då öppnar du upp bogen och ger henne lite färre möjligheter att ta fel galopp t.ex. :)

2011-06-29 10:36:23

Vart har du köpt de tränset?!?! omg omg omg !!!!

2011-06-29 10:53:32

fint :) passar fint på skimlar :)



sv: jag har inte hunnit prova dom än :)

2011-06-29 20:35:13

Jag har ett likadant träns :D Fast ett vitt/grått.



sv: Ja, jag tycker att man hellre ska berömma sin häst för mycket än för lite =)

2011-06-30 02:18:57

Vera har haft extremt jobbigt att ta högergaloppen och då har jag "öppnat upp" högerbogen dvs gjort en snävare volt åt vänster och sen innan hon blir rak lagt en galoppfattning.



Då blir det mycket lättare och dom springer inte in i galoppfattningarna utan dom tar jättefina fattningar. Vera blir dock väldigt krafftfull när man gör såna fattningar så hon blir ganska mycket "uppåt" också. Värt att tänka på ;D

2011-07-03 10:19:47
Denna designen är skapad av Nathalie Mattsson på www.aportion.spotlife.se, och är till för allmänt bruk!

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback

  Sidan ses bäst i Google Chrome
  I upplösningen 1680x1050



bloglovin

bloglovin


Emma heter jag och är 26 år. Glad och busig tjej som bor med maken och dottern, 1 hund, 1 katt och 7 hästar på vår hästgård någon mil utanför Sundsvall.

Mitt namn är Caroline och jag är 23 år. Jag har ett brinnande intresse för hästar och fotografering. Utbildad kock och bor i Sundsvall tillsammans med min pojkvän och två kattor.


Antal besökare online just nu:

Text om dig själv kan du skriva här, även sätta in en bilkod


Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!