Att låta beta eller icke beta...

2011-07-02 21:12:09 / 2 kommentarer ..


Jag själv har alltid haft mina hästar på sommarbete, tävlingshästar som vanliga "skogsmulle" hästar. Men faktum är att jag alltid haft möjlighet att ha mina på stora fina välskötta sommarbeten och det är faktiskt inte någon självklarhet för alla av den ena eller andra orsaken. Jag har dock aldrig dömt ut någon annan för att de inte har sina hästar på bete, precis som att det är många som inte dömer ut mig för att jag HAR mina på bete.

Det går inte att komma ifrån att gräs ändå är hästars naturliga föda och att det är vad som är mest naturligt för hästen att äta, men en häst som inte gått på gräs på flera år har ändrat sin känsliga tarmflora och för en sån häst kan det vara förenat med livsfara att få fri tillgång på grönt gräs, eftersom det inte längre ingår i dess naturliga föda. Hästars matsmältning är en otroligt känslig apparat och mycket, mycket känsligare än vad många tror.

Det är ju inte heller alltid så att det är bra för en stressad häst att gå ute dygnet runt med alla smådjur som är på sommaren, för vissa utav våra fyrfota vänner är precis som jag och får panik när det svärmar runt skallen på en. Och att hektiskt springa fram och tillbaka skapar stress och stress sätter sig även den på matsmältningen. Så det är ytterligare en orsak att väga in innan man släpper hästarna på bete.

Så i den stora frågan om att låta beta eller icke beta, säger jag att det är upp till var och en att utifrån hästens förutsättningar och behov, samt betets art att bestämma huruvida man ska släppa på bete eller inte. Det är alltid upp till dig som hästägare att se till att du är så påläst som möjligt när det gäller din hästs behov och det är även upp till dig att se till att din häst har bästa möjliga förutsättningar att få i sig den mat den behöver!


Kommentarer
fia

Bra skrivet...Nu var det ju lisen jag tänkte på.Att bara sätta ut henne på ett grnbete,hon som knappt har ett grästrå i hagen.Hon skulle äta å äta.Tror att hennes mage skulle kollapsa.Eller få fång.Varför får så många storhästar fång nu?.Lisen har faktiskt ponnyblod i sig,matglad å blir smällfet.Tror hon tycker det är lagom med gräs där nere i lilla hagen :)pussa lillgumman från mig.

2011-07-02 22:14:17

Vera går ute dygnet runt på bete på somrarna =)

2011-07-03 10:40:30
Denna designen är skapad av Nathalie Mattsson på www.aportion.spotlife.se, och är till för allmänt bruk!

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback

  Sidan ses bäst i Google Chrome
  I upplösningen 1680x1050



bloglovin

bloglovin


Emma heter jag och är 26 år. Glad och busig tjej som bor med maken och dottern, 1 hund, 1 katt och 7 hästar på vår hästgård någon mil utanför Sundsvall.

Mitt namn är Caroline och jag är 23 år. Jag har ett brinnande intresse för hästar och fotografering. Utbildad kock och bor i Sundsvall tillsammans med min pojkvän och två kattor.


Antal besökare online just nu:

Text om dig själv kan du skriva här, även sätta in en bilkod


Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!