Skarpa bett eller inte?

2011-04-06 13:42:28 / 13 kommentarer ..



Är ni för eller emot skarpa bett? Vad rider ni med för bett på era hästar? Själv ogillar jag att rida med skarpa bett. Visst finns det dom jag kan tänka mig att rida med, men jag anser att det är enbart ifall det kan lösa problemet man har med hästen. Jag vill rida på ett så snällt bett som möjligt. :) Tänker inte gå in på någon särskild bett-diskussion här nu, inte det som var meningen. Men om det finns intresse kan jag absolut göra det.


Kommentarer

Tack :)

2011-04-06 13:46:59

Tack :)



Jag rider för det mesta med ett vanligt två delat tränsbett. Men använder även ett stångbett med liten port. Tycker att det är okej att rida med starka bett om man vet vad man gör osv. Inte håller på o rycker och sliter. men finns ju skarpa bett som kanske är lite för mkt:P

2011-04-06 13:54:20

sv: Tack! dsm :)

2011-04-06 15:33:36
A N N i C A * W E N N B E R Gs http://s94356.blogg.se/

tack detsamma :D



jag rider helst bettlöst om jag får välja :P

2011-04-06 16:41:26

Tack så mycket!



Jag tycker man ska utgå från vad hästen i fråga trivs bäst med. Jag vet till exempel en varmblodshingst som trivs bäst med ett ganska skarpt stångbett och då är det ju "snällare" att låta honom ha det istället för att sätta ett vanligt tvådelat på honom..



Det handlar också om hur ryttaren rider. Vissa ryttare är väldigt finkänsliga och har god känsla i handen och kan rida bra på ett skarpare bett medan andra (de flesta) är allt för hårda/okänsliga i handen för att klara av det..



I allmänhet är jag för bettlösa alternativ.

2011-04-06 17:24:58

Jag är inget fan av uppbettsling, jag tycker att man ska ta intu med problemet istället :)

2011-04-06 17:50:02

Jag tycker att det beror på vad man har för häst. Tycker att det är lite såhär ''bettet är vad man gör det till'' ex. om man har ett kanske skarpt bett men man har en väldigt mjuk hand, då är det helt ok enligt mitt tycke. Men självklart tycker jag att man ska rida med så snällt bett man kan. :)

2011-04-06 20:15:02
Evelina

Är varken för eller emot skarpa bett. Hästen jag rider gick på kandar hos sin ägare, men jag kan själv inte rida med det. Så har nu på ett halvår gått från skarpa bett till vanligt tre-delat eller sidepull. Så självklart ska du rida på så snällt bett som möjligt - OM hästen trivs på det.

Har du en super stark häst som är väldigt på är det bättre med ett skarpare bett och mjuk hand än att sitta och dra.

Men har du däremot en unghäst ska du ha ett av standardbetten tycker jag. Då är inte hästen på något sätt förstörd och okänslig. :9

2011-04-06 20:20:49

Du vet ju vad jag tkr, men svarar ändå. :-) Rider endast på rakt, 2delat och 3delat (fullcheek).



Rider man på skarpa bett och skyller på att hästen trivs bäst med det tror jag att man är helt ute och cyklar. Jag kan oxå sätta på ett hävstångsbett på B, vips hon lyssnar bättre. Betyder det att hon trivs bättre på det? Nej. Allt handlar om kommunikationen. Har man ingen bra kommunikation kan man inte kommunicera väl med milda bett/hjälper heller. Vissa väljer att träna sig dit, vissa väljer att använda skarpa bett.

2011-04-07 07:09:55
Becca - Koper och Nordanvinden http://beccrusk.blogg.se/

INGET bett blir starkare än vad handen gör det! Och att säga att man är helt ute och cyklar för att man VET att ens häst trivs på ett skarpare bett är väldigt onödigt. Hästar är olika individer och alla är olika. Så man kan omöjligt dra alla över samma kant. DET är STOR skillnad på att "lyssna bättre" och trivas. Jag tycker att man ska rida på det bettet som ens häst trivs bäst med! Det som hästen själv tycker mest om.



Jag rider koper på rakt pelham bett i skogen och i hoppningen, och han trivs på det. Sen i dressyren går han på tredelat. Nordanvinden rider jag på tvådelat, men ska byta till tredelat..



Och jag rider Koper på rakt pelham för att jag tycker att vi båda får en bra och samspelt kommunikation med det. Jag rider inte på det för att han ska "lyssna bättre". Utan för att vi båda trivs med det.



Det enda bett jag inte gillar speciellt mycket är pessoabett! Men säkert finns det hästar som trivs på det också..



Bett diskutioner är överskattade, låt hästägaren/ryttaren avgöra vilket bett som deras hästar trivs bäst på. För det vet dom bäst.

(sen finns det självklart som i allt annat, okunniga människor. Men man kan även där inte dra alla över samma kant).



Det finns inget rätt eller fel.

2011-04-07 10:22:51
Becca - Koper och Nordanvinden http://beccrusk.blogg.se/

Självklart tycker även jag att man ska rida på så milt bett som möjligt, men att det inte är fel att välja ett skarpare bett om man har en hand som klarar av att rida på det! Och en häst som trivs med det! Trivs. Känner sig komfortabel, inte går bättre. Och kröker på nacken i någon fejk form! Utan trivs. :)

2011-04-07 10:29:52
felicia

min hast ar valdigt stark. rider hellre med ett lite skarpare bett for att jag ska fa kontroll. da behover jag inte rycka och slita sa mkt. sjalvklart ar malet att kunna rida pa vanligt tredelat och det gor jag aven i dressyren. men nar jag rider ut och hoppar blir det nastan farligt om jag rider med snallt bett eftersom hon tar bettet.

2011-04-07 11:05:41
Felicia & Ridtravaren stardom http://[email protected]

ÄR varken för eller emot skarpt bett, beror på vad det är för nåt! Men huvudsaken är att man kan använda bettet på rätt sätt tycker jag! Snäll hand = snällt bett =)



Just nu rider jag på pelham och anatomiskt myler bett. Pelhamet är endast en tillfällig lösning och målet är såklart att rida med så mjukt bett som möjligt =)

2011-04-07 11:43:45
Denna designen är skapad av Nathalie Mattsson på www.aportion.spotlife.se, och är till för allmänt bruk!

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback

  Sidan ses bäst i Google Chrome
  I upplösningen 1680x1050



bloglovin

bloglovin


Emma heter jag och är 26 år. Glad och busig tjej som bor med maken och dottern, 1 hund, 1 katt och 7 hästar på vår hästgård någon mil utanför Sundsvall.

Mitt namn är Caroline och jag är 23 år. Jag har ett brinnande intresse för hästar och fotografering. Utbildad kock och bor i Sundsvall tillsammans med min pojkvän och två kattor.


Antal besökare online just nu:

Text om dig själv kan du skriva här, även sätta in en bilkod


Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!