Faktapresentation av mina hästar

2011-04-10 14:45:54 / 7 kommentarer ..


Efter önskemål kommer här en lite mer faktainspirerad presentation av mina hästar, enjoy! :D


Carino
Skimmelvalack f.86
Korsningsponny
E: Darzon ox - U:Golden Lady
1.43 m i mkh
Tävlad LA i både dressyr och hoppning med flertalet placeringar. Jag har dock satsat mest på dressyren och tävlade honom upp till LA:5 tills jag var 16 då han bestämde sig för att det här med att vara dressyrponny inte var något som passade honom och jag gick över på storhäst. I hoppningen har vi mest bara tävlat CR på låga hinderhöjder, men med den tidigare ägaren tävlade han mest hoppning.

En riktigt trevlig ponny som kan det mesta, dock är han en typisk ponny och man får ingenting gratis. Gör du rätt gör även han rätt. Jag har hoppat 1.35m med honom som högst och i hans ungdom tränade vi på banor som låg på 1.20m idag gymnastikhoppar vi endast då jag är lite rädd om hans ben. Dock klippte han ett hinder som låg på 1.10m ifjol vår med mycket luft emellan när jag löshoppade Lordi och Berra i hagen.
I dressyren tycker han bäst om att visa upp sina fina galoppiruetter och galoppombyten ned i varje steg, han kan även piaff men då han numera är pensionär är det inte alltid han är på humör för att visa upp det. Alla sidvärtsrörelser har alltid varit något som han är jätteduktig på och så är det fortfarande.


Madonna
Skimmelsto f.97
Welshponny
E:Linksbury Royalist RW82 - U: Sörgårn´s Bellis RW 998
1.41 m i mkh
Är ej tävlad någonting då hon köptes in som avelssto och inte var speciellt utbildad. Idag är hon en riktigt trevlig dam som kan riktigt höga skolor, men samma sak här, hon är en ponny och gör inte du rätt gör inte heller hon rätt. Mest av allt gillar hon hoppningen, då dressyren kan vara lite tråkig ibland.

En stor häst i litet ponnyformat, som jag hoppat 1.20m med och som tränat på banor på 1m. Måste ha en mjuk ryttare då hon är en liten dam som annars inte gör något överhuvudtaget. Kräver att man hela tiden jobbar med henne och inte emot henne för då låser hon sig helt och hållet.
I dressyren går hon piaff med bravur, och älskar även hon att visa upp sina snygga sidvärtsrörelser. Hon har en stor luftig galopp, men då hon har en lång rygg gäller det att se till att rida ihop henne så att hon inte flyter ut och faller isär.


Sham's StormBert
Skimmelvalack f.05
Korsningsponny
E:Blue Sham RC92 - U:Madonna
1.42 m i mkh
Är ej tävlad någonting ännu då den ryttare som skulle tävla honom slutade med hästar. Idag funderar min mor på om hon ska ta och tävla honom lite, men vi får se hur det blir här i framtiden.

En jätterolig ponny att rida då han har otroligt lätt för att lära, och har ett psyke utöver det vanliga. Löshoppad 1.40m endast hoppad enstaka hinder med ryttare. Under utbildning i båda disciplinerna men visar störst talang för hoppningen.


Lordi
Skimmelvalack f.06
Svenskt Varmblod
E:Liberace 1087 - U:Nena
1.60 m i mkh
Är ej tävlad någonting ännu då han varit väldigt sen både i huvudet och kroppen, är tänkt att bli min tävlingshäst inom dressyren men har ett fint hopphuvud så kommer nog att fuska runt lite på hoppbanorna också.

En kanonfin häst att rida med mycket gång och som har lätt för att lära sig nya saker. Löshoppad 1.20m har endast hoppat pyttesmå naturhinder ute med ryttare. Under utbildning i båda disciplinerna och visar lika mycket talang för dem båda.


Voulez-Vous af Jäboruder
Rödblackt sto f.04
Minishettlandsponny
E: Seaspur Custard Cream RS DK424 - U:Lambada v.St. Ankeveen 38-96-0005
- (A-ponny)
Är ej inriden och kommer inte att bli det heller då jag satsar på att i framtiden bedriva avel med henne och inte låna ut henne för ridning. Visar fina anlag för hoppning, och älskar att gå för vagnen. En supertrevlig ponny som är lite blyg av sig och som inte passar ihop med vem som helst.


Violet af Jäboruder
Svart sto f.04
Minishettlandsponny
E:Östertorps Baron RS 230 - U:Elsje v.d Nieuwe Kerkweg 38-90-7981
- (A-ponny)
Är heller ej inriden och kommer inte att bli det då jag satsar på att i framtiden bedriva avel även med henne och inte låna ut henne för ridning. Är en tuff liten ponny med mycket bus i sig och som har lätt för att lära sig och som klarar det mesta galant. Pigg och framåt ponny som nästan vem som helst kan hålla på med.


Cheek to Cheek
Mörkbrunt sto f.95
Svensk Varmblodig Travare
E: Smokin Yankee (US) - U:Kiss of Fire
1.48 m i mkh
Har inte tävlat någonting som ridhäst, men går höga skolor i dressyren och älskar att hoppa. Då hon kom till mig fick jag börja om från början med henne då hon inte var riden på ett sätt som främjar henne. Sedan har jag hållit på att skola om henne sedan dess och idag kan hon och vill hon mer än gärna visa vad hon kan.

Jag har hoppat 1.20m med henne och banor på 90cm med henne men har mer satsat på att jobba med låga hinder och få henne att jobba med sin galopp som pga hennes exteriör inte är den bästa. Älskar att hoppa och gillar att visa upp sig så tanken är att hennes medryttare ska kunna ta med henne ut på lite små tävlingar framöver till att börja med.

Så det var alla mina älsklingar det, om det är någon information ni saknar är det bara att säga till! ;)

Kommentarer
josefine m. ridtravaren Bellie http://minfux.blogg.se/

Är donna D-ponny alltså? Jag som alltid sagt att hon är C-ponny! :P Haha..

2011-04-10 17:16:12
Sofia Camming - RACEHORSES http://sofiacamming.blogg.se/

Jättefin blogg :)

hihi, så söt den svarta shettisen var :)

2011-04-10 17:55:53
mlidahlgren.blogg.se http://mlidahlgren.blogg.se/

vilka fina hästar :D

2011-04-10 20:04:11
filippa och linnea http://filippalinneas.blogg.se/

va gärna med i dagens blogg hos oss!:D



btw; söt blogg!

2011-04-10 20:49:39

Har du inga filmer när de utöver de högre skolorna? Hade varit roligt att se :)

2011-04-11 12:12:51

Hihi, fina älskade fiskickan :D <3

2011-04-11 19:55:37

Vilka fina hästar :)

2011-04-11 20:21:29
Denna designen är skapad av Nathalie Mattsson på www.aportion.spotlife.se, och är till för allmänt bruk!

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback

  Sidan ses bäst i Google Chrome
  I upplösningen 1680x1050



bloglovin

bloglovin


Emma heter jag och är 26 år. Glad och busig tjej som bor med maken och dottern, 1 hund, 1 katt och 7 hästar på vår hästgård någon mil utanför Sundsvall.

Mitt namn är Caroline och jag är 23 år. Jag har ett brinnande intresse för hästar och fotografering. Utbildad kock och bor i Sundsvall tillsammans med min pojkvän och två kattor.


Antal besökare online just nu:

Text om dig själv kan du skriva här, även sätta in en bilkod


Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!