Mystur på Stor!

2011-12-17 13:51:12 / 4 kommentarer ..


Jag och Stor stack ju ut själva idag, märkte när jag kom till stallet att snön var klibbigare där än här hemma, och då är det ändå inte speciellt långt emellan... Skit också tänkte jag, då får han säkert styltor... och mycket riktigt när jag hämtade in honom från hagen hade han styltor. De lossnade dock relativt lätt så bestämde mig för att testa, ibland går det ju bättre när man sitter på än vad man tror att det ska göra. Masserade igenom Stor och han har sina punkter som det är "ontskönt" på, och sen har han andra där det bara är skönt och då står han med huvudet i backen och tuggar och halvsover.

Sadlade helt utan tandgnisslan, hehe, han gillar inte alltid när man drar sadelgjorden... men efter som jag är så noga med att klappa och sen stryka i sadelgjordsläget och sedan även stryka på ryggen brukar det ändå inte vara några problem om inte hästen är otroligt känslig då vill säga. Hade ju en liten farbror Nino som alltid skulle tala om att han inte gillade sadelgjorden, och det spelade ingen roll hur länge man klappade och strök på honom, han var liksom bara tvungen att berätta att det där tycker jag inte om, och sen var det bra med det. :') Aw, min älskade Nino som jag saknar dig!

Hoppade upp och provskrittade på stallbacken ett varv, ingen fara, inga styltor! Stor var ivrig att komma iväg och knatade iväg uppför den lilla backen till vägen. Vi svängde av upp i skogen på den enda riktiga ridväg jag och Carro hittat, och Stor var pigg. Red övergång, sidvärts, övergång, sidvärts mest hela passet och la ner honom i en riktigt lång och låg form. Han jobbade glatt på och klippte med öronen, men precis som jag sett när jag gått med Carro försöker han lägga mer vikt på höger bakben än vänster och därför fokuserade jag lite extra på att han skulle ta lika mycket vikt med båda bak.

Han frustade och tuggade förnöjt på bettet och när jag bad om trav första gången pep han till och slängde upp huvudet och försökte få kuta! Hehe, han är så söt! Som en stor förvuxen ponny, och precis som dessa försöker han alltid komma undan lite arbete. Flyttade honom i en öppna tills han lyssnade igen och bad om trav igen och denna gången jobbade han på bakifrån och fram. Fortsatte att jobba med övergång, sidvärts och när han till sist kändes så lösgjord som jag ville ha honom med jämn vikt på alla fyra ben då klappade jag om honom och så vände vi hemåt igen.

Hela vägen hem gick han på nästan hellånga tyglar och så ställde jag igenom honom i sidorna men med mulen nästan i backen. När vi var nästan framme vid vägen gjorde jag halt med mulen fortfarande i backen, klappade om honom och satt av. Han ställde sig direkt att stretcha så han var rätt nöjd med passet själv tror jag! :) Gick sista biten hem med en mycket nöjd och glad Stor i släptåg och när vi stretchade och backade på gången syntes det på honom att han kände sig rätt nöjd med känslan i kroppen. Perfekt, nöjd häst=nöjd Emma! ;)

Han stod och sov på gången medans jag ryktade och sen blev det täcke på och så ut i hagen igen... Precis när vi kommer ut på stallbacken ser jag hur en schäfer springer omkring inne i den andra hagen och jagar de två hästarna som går där! :O Morrade till åt den och då gav den sig iväg bortåt granngården till, vet inte om den brukar få vara där och leka, men jag skulle då rakt inte vilja ha någon hund i hagen som jagar hästarna, såg inte till någon matte eller husse heller så vet inte riktigt vart den tog vägen sen heller.

Nu ska jag, maken och lilla prinsessan iväg och införskaffa de sista julklapparna... Eventuellt blir det en överraskning också... hehe, men det beror helt och hållet på vad jag är på för humör! :P


Fina, mysiga Stor, synd att jag inte hittade några batterier till kameran för nu fick det bli några tagna med min mobiltelefon istället och det blir ju så sjukt bra kvalla på dem... NOT! Söt är han i alla fall gofisen! :)

Kommentarer

Usch för snöstyltor, Raski får snart snösulor.

Längtar... då kan snön komma om den vill ;)

2011-12-17 19:14:27

Å så kul att det går bra, jag blir alldeles glad i själen :)

Känns så bra att fler får känna på vilken fin farbror han är!

2011-12-17 19:17:33

Mysiga bilder!

2011-12-19 05:12:02

Snöstyltor, det eviga problemet genast det blir plusgrader :D Ser mysigt ut på bilderna :)

2011-12-19 20:53:51
Denna designen är skapad av Nathalie Mattsson på www.aportion.spotlife.se, och är till för allmänt bruk!

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback

  Sidan ses bäst i Google Chrome
  I upplösningen 1680x1050



bloglovin

bloglovin


Emma heter jag och är 26 år. Glad och busig tjej som bor med maken och dottern, 1 hund, 1 katt och 7 hästar på vår hästgård någon mil utanför Sundsvall.

Mitt namn är Caroline och jag är 23 år. Jag har ett brinnande intresse för hästar och fotografering. Utbildad kock och bor i Sundsvall tillsammans med min pojkvän och två kattor.


Antal besökare online just nu:

Text om dig själv kan du skriva här, även sätta in en bilkod


Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!